Wykaz wiadomości i umiejętności ucznia kończącego klasę I
Edukacja polonistyczna
Uczeń kończący klasę I:
- w zakresie umiejętności społecznych warunkujących porozumiewanie się i kulturę języka:
- obdarza uwagą dzieci i dorosłych, słucha ich wypowiedzi;
- w kulturalny sposób zwraca się do rozmówcy, mówi na temat, zadaje pytania i odpowiada na pytania innych osób, dostosowuje ton głosu do sytuacji, np. nie mówi zbyt głośno;
- uczestniczy w rozmowie na tematy związane z życiem rodzinnym i szkolnym;
- w zakresie umiejętności czytania i pisania:
- zna wszystkie litery alfabetu, czyta i rozumie proste, krótkie teksty;
- pisze proste, krótkie zdania: przepisuje, pisze z pamięci; dba o estetykę i poprawność graficzną pisma (przestrzega zasad kaligrafii), starannie prowadzi zeszyty;
- posługuje się ze zrozumieniem określeniami: wyraz, głoska, litera, sylaba, zdanie,
- interesuje się książką i czytaniem; słucha w skupieniu czytanych utworów (np. baśni, opowiadań, wierszy), w miarę swoich możliwości czyta lektury wskazane przez nauczyciela;
- korzysta z zeszytów ćwiczeń i innych pomocy dydaktycznych pod kierunkiem nauczyciela;
- w zakresie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych:
- uczestniczy w zabawie teatralnej;
- odtwarza z pamięci teksty dla dzieci, np. wiersze, piosenki;
Język angielski
Uczeń kończący klasę I:
- rozumie proste polecenia i właściwie na nie reaguje;
- nazywa obiekty w najbliższym otoczeniu;
- recytuje wierszyki i rymowanki, śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego;
- rozumie sens opowiedzianych historyjek, gdy są wspierane obrazkami, gestami, przedmiotami.
Edukacja muzyczna
Uczeń kończący klasę I:
- powtarza prostą melodię; śpiewa piosenki z repertuaru kl. I, wykonuje śpiewanki i rymowanki;
- odtwarza proste rytmy głosem i na instrumentach perkusyjnych; wyraża nastrój i charakter muzyki pląsając i tańcząc;
- świadomie i aktywnie słucha muzyki;
- kulturalnie zachowuje się na koncercie oraz w trakcie śpiewania hymnu narodowego.
Edukacja plastyczno-techniczna
Uczeń kończący klasę I:
- wypowiada się w wybranych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni;
- ilustruje sceny i sytuacje inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem, muzyką; korzysta z narzędzi multimedialnych;
- wykonuje proste rekwizyty (np. lalkę, pacynkę);
- rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki: architekturę, malarstwo, rzeźbę, grafikę;
- utrzymuje porządek wokół siebie (na swoim stoliku, w sali zabaw, szatni), sprząta po sobie i pomaga innym w utrzymywaniu porządku;
- zna zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania narzędzi i urządzeń technicznych;
Edukacja społeczna
Uczeń kończący klasę I:
- potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi; wie, że warto być odważnym, mądrym i pomagać potrzebującym; wie, że nie należy kłamać lub zatajać prawdy;
- współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych, grzecznie zwraca się do innych w szkole, w domu, na drodze;
- wie, co wynika z przynależności do rodziny, jakie są relacje między najbliższymi, wywiązuje się z powinności wobec nich;
- ma rozeznanie, że pieniądze otrzymuje się za pracę; dostosowuje swe oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny;
- zna zagrożenia ze strony ludzi; wie, do kogo i w jaki sposób należy się zwrócić o pomoc;
- wie, gdzie można bezpiecznie organizować zabawy, a gdzie nie można i dlaczego;
- wie, że mieszka na wsi, czym zajmuje się np. policjant, strażak, lekarz, weterynarz; wie, jak można się do nich zwrócić o pomoc;
- wie, że mieszka w Polsce, a Polska znajduje się w Europie; zna symbole narodowe (flaga, godło, hymn narodowy), rozpoznaje flagę i hymn Unii Europejskiej;
- wie, że nie wolno zabierać cudzej własności bez pozwolenia, pamięta o oddawaniu pożyczonych rzeczy i nie niszczy ich;
- niesie pomoc potrzebującym, także w sytuacjach codziennych;
- wie, że ludzie żyją w różnych warunkach i dlatego nie należy chwalić się bogactwem ani nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach.
Edukacja przyrodnicza
Uczeń kończący klasę I:
- rozpoznaje rośliny i zwierzęta żyjące w takich środowiskach przyrodniczych, jak: park, las, pole uprawne, sad i ogród;
- zna sposoby przystosowania się zwierząt do poszczególnych pór roku: odloty i przyloty ptaków, zapadanie w sen zimowy;
- wymienia warunki konieczne do rozwoju roślin i zwierząt w gospodarstwie domowym;
- wie, jaki pożytek przynoszą zwierzęta środowisku: niszczenie szkodników przez ptaki, zapylanie kwiatów przez owady, spulchnianie gleby przez dżdżownice;
- zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka: wypalanie łąk i ściernisk, zatruwanie powietrza i wód, pożary lasów, wyrzucanie odpadów i spalanie śmieci itp.; chroni przyrodę: nie śmieci, szanuje rośliny, zachowuje ciszę w parku i w lesie, pomaga zwierzętom przetrwać zimę i upalne lato;
- zna zagrożenia ze strony zwierząt (niebezpieczne i chore zwierzęta) i roślin (np. trujące owoce, liście, grzyby) i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia;
- wie, że należy oszczędzać wodę; wie, jakie znaczenie ma woda w życiu człowieka, roślin i zwierząt;
- wie, że należy segregować śmieci; rozumie sens stosowania opakowań ekologicznych;
- obserwuje pogodę i prowadzi obrazkowy kalendarz pogody;
- wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu i w telewizji, ubiera się odpowiednio do pogody;
- nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych pór roku;
- zna zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych, takich jak: burza, huragan, powódź, pożar, i wie, jak zachować się w sytuacji zagrożenia;
- wie, jak należy bezpiecznie poruszać się na drogach (w tym na rowerze) i korzystać ze środków komunikacji; wie, jak trzeba zachować się w sytuacji wypadku, np. umie powiadomić dorosłych, zna telefony alarmowe.
Edukacja matematyczna
Uczeń kończący klasę I:
- w zakresie liczenia i sprawności rachunkowych:
- sprawnie liczy w zakresie 20, zapisuje liczby cyframi (zakres do 10);
- sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie do 10, poprawnie zapisuje te działania;
- zapisuje rozwiązanie zadania z treścią przedstawionego słownie w konkretnej sytuacji, stosując zapis cyfrowy i znaki działań;
- w zakresie pomiaru:
- długości: mierzy długość, posługując się np. linijką; porównuje długości obiektów;
- ciężaru: potrafi ważyć przedmioty; różnicuje przedmioty cięższe, lżejsze; wie, że towar w sklepie jest pakowany według wagi;
- płynów: odmierza płyny kubkiem i miarką litrową;
- czasu: nazywa dni w tygodniu i miesiące w roku; orientuje się, do czego służy kalendarz i potrafi z niego korzystać; rozpoznaje czas na zegarze;
- w zakresie obliczeń pieniężnych:
- zna będące w obiegu monety i banknot o wartości 10 zł; radzi sobie w sytuacji kupna i sprzedaży;
- zna pojęcie długu i konieczność spłacenia go.
Zajęcia komputerowe
Uczeń kończący klasę I:
- posługuje się komputerem w podstawowym zakresie: uruchamia program, korzystając z myszy i klawiatury;
- wie, jak trzeba korzystać z komputera, żeby nie narażać własnego zdrowia;
- stosuje się do ograniczeń dotyczących korzystania z komputera.
Wychowanie fizyczne (edukacja zdrowotno-ruchowa)
Uczeń kończący klasę I:
- uczestniczy w zajęciach rozwijających sprawność fizyczną, zgodnie z regułami;
- potrafi:
- chwytać piłkę, rzucać nią do celu i na odległość, toczyć ją i kozłować;
- pokonywać przeszkody naturalne i sztuczne;
- wykonywać ćwiczenia równoważne;
- dba o to, aby prawidłowo siedzieć w ławce, przy stole itp.;
- wie, że choroby są zagrożeniem dla zdrowia i że można im zapobiegać poprzez: szczepienia ochronne, właściwe odżywianie się, aktywność fizyczną, przestrzeganie higieny;
- wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw;
- wie, że dzieci niepełnosprawne znajdują się w trudnej sytuacji i pomaga im.
ambitny program
OdpowiedzUsuń